SP OŁAWA

naglowek-cover.png
Baner nagłówkowyBaner nagłówkowyBaner nagłówkowy
Miasto Oława
Miasto i Gmina Jelcz-Laskowice
Gmina Oława
Gmina Domaniów
Temperatura powietrza
13,8°C
Temperatura odczuwalna
11,4°C
  Wilgotność powietrza
51,0%
  Ciśnienie Atmosferyczne
1 005,5hPa
         Prędkość wiatru
6,1m/s
Kierunek wiatru
W
meteo stacja
meteo
Punkty szczepień w powiecie.jpg
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Kolejka KM.png
Portal mapowy.png
Przewodnik.png
Lex2.png
BZK.png
Biuro rzeczy.png
Dyzury aptek2.png
Patronat2.png
Album przyroda powiatu.png
Powiat w liczbach2 - baner.png
PCPR.png
PUP.png
PZD.png
RODO5.png
EPUAP.png
Baner1.png
ZPP2.png
baner info3.png
Dziennii.png
grafika
Jak skorzystać z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów?
Czwartek  /  13-02-2014  /  Ilość wyświetleń: 697

Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów, a prawną podstawę jego działania stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. nr 50 poz. 331 ze zm.)

Rzecznik udziela pomocy w relacjach (spornych sprawach), w których stronami są konsument i przedsiębiorca. Rzecznik służy pomocą wyłącznie konsumentom.

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oławie mogą zgłaszać się wyłącznie konsumenci, zamieszkujący w powiecie oławskim. Osoby mieszkające w innych powiatach, proszone są o korzystanie z pomocy rzeczników, właściwych dla nich terytorialnie – ich adresy znajdują się na stronie: www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php  

Podstawowym zadaniem rzecznika jest zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa  i informacji prawnej w zakresie ich ochrony prawnej. Każdy konsument, czyli osoba dokonująca czynności prawnej, np. zakupu towaru lub usługi, która nie robi tego w związku z prowadzoną działalnością, może zgłosić swoje pytanie osobiście, telefonicznie lub mailem - do biura rzecznika. Konsument może bezpłatnie zasięgnąć porady rzecznika także w przypadku trudności ze zrozumieniem umowy bądź wątpliwości, czy sprzedawca (usługodawca) działa zgodnie z prawem.

Na stronie internetowej starostwa jest do pobrania druk zgłoszenia sprawy – wniosek konsumenta. Rzecznik udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną elektronicznie, która zawiera co najmniej informacje: imię i nazwisko konsumenta, adres zamieszkania tej osoby oraz przedmiot sprawy, której dotyczy. Warto podać także numer telefonu. Pytania anonimowe pozostaną bez rozpoznania i odpowiedzi.

Zgłoszenie problemu konsumenckiego może nastąpić również w formie pisemnej. Do pisemnego wniosku należy załączyć kserokopie posiadanych dokumentów np. zgłoszenie reklamacyjne, umowę zawartą z przedsiębiorcą, korespondencję pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, opinię rzeczoznawcy i inne dokumenty dotyczące danej sprawy.

Zgłaszając się do rzecznika osobiście należy przynieść ze sobą wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, wszelkiego rodzaju regulaminy, złożone reklamacje, ewentualnie prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.). Analiza dokumentacji w znaczący sposób ułatwi rozpoznanie problemu, umożliwi udzielenie prawidłowej informacji i wskazanie skutecznej drogi dochodzenia roszczeń konsumenckich. 


W jakich sprawach można uzyskać pomoc rzecznika?

Interwencje Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oławie w stosunku do przedsiębiorców podejmowane są po wyczerpaniu przez konsumenta toku postępowania reklamacyjnego nałożonego przez ustawę lub wynikającego z umowy zawartej z przedsiębiorcą. Rzecznik nie dysponuje środkami, za pomocą których mógłby wymusić na przedsiębiorcy spełnienie roszczeń konsumenta. Rzecznik nie ma również kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego (brak uprawnień kontrolnych oraz brak możliwości powołania rzeczoznawcy).

Rzecznik pomaga w spawach konsumenckich, a więc takich, których stroną jest konsument. Do najważniejszych spraw konsumenckich zaliczymy:

- umowy sprzedaży (np. zakup obuwia i odzieży, artykułów spożywczych, sprzętu RTV i AGD, wyposażenia mieszkania, sprzętu komputerowego), w tym sprzedaży dokonywanej przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (np. Internet, telefon) oraz poza lokalem przedsiębiorstwa (w tym zawarcie umowy podczas odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu, w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo innym miejscu jego prywatnego pobytu); jednak, aby rzecznik był właściwym podmiotem w danej sprawie, sprzedającym musi być przedsiębiorca. Jeśli kupujący nabył rzecz od innej osoby fizycznej, nie prowadzącej działalności gospodarczej, nie mamy w ogóle do czynienia ze sprzedażą konsumencką, a obrotem powszechnym,

- umowy o świadczenie usług pocztowych, pralniczych, ubezpieczeniowych, finansowych, remontowo-budowlanych, telekomunikacyjnych, turystycznych, a także w sprawie dostawy energii, gazu, ciepła, wody, wywozu nieczystości, itp.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela bezpłatnych porad i pomocy prawnej w mediacjach między konsumentem a przedsiębiorstwem, może dyscyplinować nieuczciwe firmy. Sygnały o firmach nieuczciwych przekazuje do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.


Nie z każdą sprawą do rzecznika

W Polsce działa wiele instytucji powołanych do udzielania pomocy osobom, które znajdują się w specyficznej sytuacji. Rzecznik konsumentów nie będzie zatem właściwy w razie zgłoszenia zastrzeżenia dot. ochrony danych osobowych (właściwy jest GIODO) czy ochrony dóbr osobistych (w części spraw właściwe będzie poradnictwo oferowane przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich). W sprawach o naruszenie praw pacjenta można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) należy zwrócić się w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów (mamy z nimi do czynienia wówczas, gdy bezprawna praktyka przedsiębiorcy dotyka nieograniczonej liczby osób – to znaczy potencjalnie każdy może zostać przez nią poszkodowany, np. w przypadku takiego skonstruowania systemu obsługi klienta, które w praktyce uniemożliwia reklamowanie kwestionowanego rachunku lub stosowanie w umowach ze wszystkimi konsumentami wzorców zawierających niedozwolone postanowienia). Inspekcja Handlowa natomiast realizuje swoje zadania na kilka sposobów: m.in. poprzez kontrolę, mediację, poradnictwo konsumenckie. Ułatwia też konsumentom dochodzenie swoich praw poprzez organizowanie stałych polubownych sądów konsumenckich.

 
DYŻURY POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW

Powiatowy Rzecznik Konsumentów Barbara Wojtasik przyjmuje interesantów w Starostwie Powiatowym w Oławie w pokoju nr 108 (I piętro), tel. 71-301-15-08:

* w poniedziałki: od godz. 9.00 do 15.30;
* we wtorki (drugi, czwarty i piąty w miesiącu): od godz. 9.00 do 15.30;
* w środy: od godz. 9.30 do 17.00;
* w piątki: od godz. 9.00 do 14.00.

 
Rzecznik pełni także dyżury:
* w każdy pierwszy i trzeci wtorek miesiąca w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Jelczu-Laskowicach, przy ulicy Witosa 46, w godz. od 8.15 do 15.00; tel. 71-318-43-76.


Z rzecznikiem kontaktować się także za pośrednictwem poczty elektronicznej:

UWAGA ! Aby uzyskać poradę osobistą należy się wcześniej umówić.


Do pobrania:
 

 

 Starostwo Powiatowe w Oławie




 

Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ