SP OŁAWA

naglowek-cover.png
Baner nagłówkowyBaner nagłówkowyBaner nagłówkowy
Miasto Oława
Miasto i Gmina Jelcz-Laskowice
Gmina Oława
Gmina Domaniów
Temperatura powietrza
13,8°C
Temperatura odczuwalna
11,4°C
  Wilgotność powietrza
51,0%
  Ciśnienie Atmosferyczne
1 005,5hPa
         Prędkość wiatru
6,1m/s
Kierunek wiatru
W
meteo stacja
meteo
Punkty szczepień w powiecie.jpg
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Kolejka KM.png
Portal mapowy.png
Przewodnik.png
Lex2.png
BZK.png
Biuro rzeczy.png
Dyzury aptek2.png
Patronat2.png
Album przyroda powiatu.png
Powiat w liczbach2 - baner.png
PCPR.png
PUP.png
PZD.png
RODO5.png
EPUAP.png
Baner1.png
ZPP2.png
baner info3.png
Dziennii.png
grafika
Konferencja "Ufaj, ale sprawdzaj" w starostwie

Starostwo Powiatowe w Oławie odwiedzili, w ramach programu „Ufaj, ale sprawdzaj", eksperci z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Celem spotkania było zapoznanie konsumentów z zagadnieniami, dotyczącymi zawierania umów na usługi telekomunikacyjne.

W ramach prowadzonej przez UKE kampanii edukacyjnej „Ufaj, ale sprawdzaj", przy współudziale Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oławie, w starostwie zorganizowano spotkanie z konsumentami, których przestrzegano przed nieuczciwymi praktykami, stosowanymi przez niektórych przedstawicieli handlowych - dostawców usług telekomunikacyjnych. Gości powitał starosta Zdzisław Brezdeń który powiedział: - Wszyscy jesteśmy konsumentami, czyli wszyscy mamy takie samo prawo wyboru towaru, który chcemy zakupić. Mamy o nim wiedzieć jak najwięcej i ma on być dla nas bezpieczny. Starosta w przemówieniu nawiązał do sławnego przemówienia, wygłoszonego przed Kongresem USA 15 marca 1962 przez prezydenta Johna F. Kennedy`ego, które stanowiło podwaliny amerykańskiego ustawodawstwa konsumenckiego. - Gdyby na świecie nie było konsumentów, nie byłoby rynku, bo żaden producent nie sprzedałby swoich wyrobów, a usługodawca nie miałby zleceń. - Niestety, jednak wiele przyczyn ma wpływ na to, że pozycja konsumentów w stosunku do wytwórców dóbr i usług, z którymi zawierają umowy, jest dużo słabsza - kontynuował starosta. - Nie jest łatwo być konsumentem, chociaż chcąc nie chcąc - wszyscy nimi jesteśmy.

Prelekcję na temat zawierania umów, o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zaprezentowali specjaliści UKE z Warszawy - Mateusz Ossowski i Anna Tomczyk.

Prelegenci zwrócili uwagę na konieczność uważnego czytania umów, podpisywania ich zawsze z asygnatą daty oraz na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Podpisanie umowy jest wiążące, dlatego zawsze należy sprawdzić dokument, który podpisujemy, albo dać go do przeczytania osobie zaufanej. Podczas spotkania można było się dowiedzieć, jak nie dać się oszukać nieuczciwym przedstawicielom handlowym i jak poradzić sobie z konsekwencjami podpisania z nimi umowy. Zwrócono uwagę na nieetyczne działania niektórych podmiotów, mających na celu wykorzystanie łatwowierności i zaufania osób starszych, często w podstępny sposób nakłanianych do zmiany dotychczasowego operatora.

Na pytania konsumentów odpowiadali przedstawiciele delegatury UKE we Wrocławiu - Grzegorz Wodziński i Sebastian Płudowski. Poruszano sprawy dotyczące zmiany przepisów Prawa telekomunikacyjnego, w kontekście ochrony praw konsumenta, sposobów zawierania i rozwiązywania umów, niedozwolonych praktyk, stosowanych przez operatorów, zasadności naliczania opłat wyrównawczych (kar umownych) przez operatorów, w związku z rozwiązaniem umowy, terminów rozpoczęcia świadczenia usług. Zwrócono także uwagę na metody socjotechniczne, stosowane przez konsultantów operatorów.

Uczestnicy spotkania podzielili się swoimi negatywnymi doświadczeniami, związanymi z nieuczciwymi praktykami niektórych dostawców usług telekomunikacyjnych, co niejednokrotnie skutkowało wysokimi karami, oraz apelowali do przedstawicieli UKE o spowodowanie zwiększenia poziomu ochrony prawnej konsumentów w sektorze usług telekomunikacyjnych, przed nadużyciami ze strony nieuczciwych firm. - Głównym celem konferencji było zwiększenie świadomości konsumenckiej, propagowanie wiedzy w zakresie przysługujących konsumentom uprawnień - podsumowuje Barbara Wojtasik, powiatowy rzecznik konsumentów w Oławie. - Przybliżone zostały techniki sprzedażowe, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i zasadami współżycia społecznego, a wykorzystują je niektórzy przedstawiciele handlowi. Potwierdzeniem tego zjawiska jest bardzo duża ilość spraw, którą odnotowuje rzecznik z zakresu usług telekomunikacyjnych. - Problemem jest niska orientacja konsumentów w zakresie przysługujących im uprawień, zwłaszcza przy zawieraniu umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa - tłumaczy Barbara Wojtasik.

- Konsumenci w takich przypadkach z reguły podejmują decyzję o zakupie usługi na podstawie błędnych informacji, uzyskanych od przedstawiciela handlowego, nie zapoznając się z warunkami umowy, często z uwagi na ograniczenia czasowe, a także małą przejrzystość zapisów umowy.

Starosta Zdzisław Brezdeń, dziękując Barbarze Wojtasik za przygotowanie konferencji konsumenckiej, powiedział: - Jestem przekonany, że takie spotkania są potrzebne, bo sprawiają, że w dokonywaniu naszych codziennych wyborów stajemy się bardziej świadomymi konsumentami.

 

Fot.: Uczestnicy spotkania podziękowali pracownikom UKE za udzielenie praktycznych porad, podkreślali także nieocenioną pomoc, którą otrzymali w rozwiązywaniu swoich spraw przez Barbarę Wojtasik - Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Oławie (na fot. z prawej).

Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ